Praca sprzedawcy nie jest stanowiskiem, które cieszy się szczególnym uznaniem. Jednym może wydawać się, że taki zawód jest bardzo prosty i nie wymaga praktycznie żadnych umiejętności. Ci, którzy tak uważają ogromnie się mylą. Sprzedawca to osoba mająca na swojej głowie sporo obowiązków. Osoba posiadająca taki zawód powinna posiadać też całą masę umiejętności, które odgrywają kluczową rolę w tym zawodzie. Co należy do głównych obowiązków sprzedawcy? Odpowiadamy! 

Przeczytaj też: https://www.fachowcy.pl/blog/praca-sprzedawcy-jak-wyglada-wymagania-i-obowiazki/ 

Główne obowiązki sprzedawcy 

Do obowiązków sprzedawcy należy:

  • przygotowanie stanowiska pracy
  • przygotowanie towarów do sprzedaży (wystawienie towaru na półki/witryny
  • odpowiednie wyeksponowanie towarów w celu ich zareklamowania
  • bieżące uzupełnianie towarów na pólkach
  • zabezpieczenie towarów przed uszkodzeniem, kradzieżą
  • udzielanie klientom dodatkowych informacji na temat sprzedawanych produktów
  • obsługa klienta
  • przyjmowanie reklamacji
  • dbanie o czystość i bezpieczeństwo miejsca pracy

Ponadto sprzedawca ma możliwość:

  •  odbierać zamówiony towar 
  • prowadzić ewidencję popytu na poszczególne towary
  • zamawiać towar
  • pełnić funkcję kierownika punktu sprzedaży
  • prowadzić rozliczenia punktu sprzedaży

Kontakt z klientem

Niezależnie od tego czy jesteśmy sprzedawcą artykułów mięsno-wędliniarskich, produktów spożywczych, artykułów owocowo-warzywnych, przetworów rybnych, dzieł sztuki, artykułów przemysłowych, ubrań czy innych dóbr, naszym obowiązkiem jest kontakt z klientem. Bycie komunikatywnym, a więc także otwartym na potrzeby konsumentów, a do tego empatycznym, jest w tym zawodzie bardzo pożądane. Do tego, jak sprzedawca doradzi klientowi zależy ostateczna decyzja o zakupie (lub jego braku) wybranego produktu. Umiejętność rozmowy z drugim człowiekiem oraz zdolności negocjacyjne odgrywają bardzo ważną rolę na tym stanowisku.

Nasz klient – Nasz Pan

Według znanego powiedzenia: ,,kto płaci, ten wymaga’’. Jest to odwieczne prawo natury, które się nie zmienia. Klient nasz pan to hasło, które w wielu sklepach jest na pierwszym miejscu. Etykieta biznesowa pozostaje pod tym względem niezmienna. Savoir-vivre w relacji sprzedawca-klient, uważany jest za podstawę wszelkich zasad etyki pracy. Takie postępowanie uznaje rangę, czyli pozycję w hierarchii, w której klient zawsze ma wyższą rangę i stoi wyżej w hierarchii, niż usługodawca lub sprzedawca. Wszystko dlatego, żeby pokazać klientowi, że jest on ważny. Ludzie o wiele chętniej korzystają też z usług sklepu, w którym byli dobrze obsłużeni. Takie postępowanie bardzo dobrze wpływa na dobre imię firmy. 

Zobacz też: http://myszkowiec.com.pl/fryzjer-jak-nim-zostac/ 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here